Igår den sjätte oktober inledde Klarna ett femårigt partnerskap med den amerikanska varuhuskedjan Macys. Tanken med detta partnerskap är att Klarna ska erbjuda fler betalningsmöjligheter för Macys kunder på nätet.
Kunderna ska bland annat kunna dela upp sitt köp i fyra räntefria delbetalningar vid onlineköp enligt ett tidigare pressmeddelande.
“Macys är där amerikanska konsumenter handlar, synonymt med kvalitet, stil och festligheter. Klarna är mycket glada över att samarbeta med Macys när online-handeln accelererar och när företaget fortsätter att innovera och förbättra sitt digitala erbjudande för att möta kundernas nya förväntningar, där smarta och flexibla betalningar är grundläggande”, säger Sebastian Siemiatkowski.
Macys blir delägare i Klarna
I samband med samarbetet kommer Macys också gå in som investerare i Klarna, men exakt hur stor investering det handlar om har inte getts någon mer information om.
Förra månaden tog Klarna in 650 miljoner dollar till en värdering av 10,65 miljarder dollar, motsvarande cirka 95 miljarder kronor. Bland investerarna återfinns bland annat Silver Lake, BlackRock, HMI Capital och Singapores statliga riskkapitalfond GIC.
Bonnier och Northzone samt Merian Chrysalis och TCV har också gått in i bolaget genom att köpa aktier från befintliga ägare.
Lägger stort fokus på USA
Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski har flaggat för att en börsnotering kan komma att ske någon gång under de kommande två åren, högst troligt i USA.
USA är även den marknad som Klarna satsar klar mest på i dagsläget. Nyligen uppgav Klarna att USA snart kommer vara företagets största marknad.
Kreditförlusterna ökar
Klarna hade intäkter på 4,5 miljarder kronor under det första halvåret 2020. Alltså, en ökning med mer än 1,2 miljarder jämfört med samma period förra året. Samtidigt som förlusterna fortsatte öka, till 550 miljoner kronor jämfört med 83 miljoner förra året.
Även Klarnas kreditförluster har ökat. Under de första sex månaderna 2020 var de 93 procent högre jämfört med samma period året innan.
En kreditförlust uppstår dels när en konsument de facto misslyckas med att betala en faktura. Men den kan också vara framåtblickande, det vill säga att långivaren väntar sig att konsumenten i framtiden kommer ha svårt att betala.