Upp till 54 000 kronor till hushåll med låg inkomst – men bara om du bor rätt

Ny premie ska göra elbilar tillgängliga för fler – men inte för alla

Naturvårdsverket föreslår nu en ny elbilspremie riktad enbart till privatpersoner på landsbygden eller i områden med dålig kollektivtrafik. Målet är att mildra de ökade levnadskostnader som väntas till följd av EU:s nya utsläppshandelssystem ETS 2 – och samtidigt underlätta övergången till elbil för låg- och medelinkomsttagare.

Storstadsbor får dock stå utanför. Premien gäller endast hushåll i 177 särskilt utvalda kommuner. Det innebär att invånare i storstadsområden som Stockholm, Göteborg och Malmö inte får ta del av stödet.

Så fungerar den nya elbilspremien

Premien är tänkt att träda i kraft den 13 januari 2026 och ska kunna sökas av hushåll med inkomster upp till 80 procent av medelinkomsten. Stödet gäller både nya och begagnade elbilar, samt för både köp och leasing – förutsatt att vissa villkor uppfylls.

  • Inköpspris: Bilen ska kosta mellan 54 000 och 500 000 kronor.

  • Leasing: Max 4 700 kr/månad i leasingkostnad.

  • Registrering: Bilen måste vara registrerad som elbil i vägtrafikregistret, utan körförbud.

  • Inga närståendeköp: Gäller ej om bilen köps av närstående.

Upp till 54 000 kronor – men bara om du är tidigt ute

Hushåll som uppfyller villkoren och skickar in sin ansökan före 1 juli 2028 kan få upp till 54 000 kronor, fördelat månadsvis under 36 månader. Därefter sänks stödet till 36 000 kronor.

Naturvårdsverket beräknar att stödet kommer att kosta staten cirka 18 000 kronor per fordon och år, där huvuddelen av finansieringen ska komma från EU:s sociala klimatfond.

Stödet ges till privatpersoner – ej företag

Till skillnad från tidigare bonusmodeller är denna riktad uteslutande till privatpersoner. Syftet är att minska klimatpåverkan utan att gynna redan köpstarka grupper.

Efter den 30 juni 2029 tas inga nya ansökningar emot.

Syftet: Klimaträttvisa och omställning

Regeringens ambition är tydlig – den gröna omställningen får inte bli ett storstadsprojekt. Genom att rikta bonusen till landsbygdshushåll med lägre inkomster vill man skapa klimaträttvisa och undvika att hushåll i glesbygden drabbas hårdare när kostnaderna för fossila bränslen stiger.

Men det nya förslaget lär också väcka debatt – särskilt bland hushåll i storstadsområden som i dag står för en stor andel av elbilsförsäljningen.

Nästa steg: Regeringsbeslut väntar

Det är nu upp till regeringen att ta ställning till Naturvårdsverkets förslag. Om det godkänns blir det ett tydligt skifte i svensk klimatpolitik – där hushållets geografiska läge avgör vem som får ta del av det statliga elbilsstödet.

Framtidens elbilspremie är alltså inte bara en fråga om vad du kör – utan också om var du bor.