LeasePlans årliga bilkostnadsindex ges ut för sjätte gången och innehåller en omfattande analys av totalkostnaden (TCO) av att äga en bil, vilket inkluderar bränsle/energi, värdeminskning, skatt, försäkring och underhåll, i totalt 22 europeiska länder. Sverige sticker ut som ett av de länder där det är mest kostnadseffektivt att välja elbil. I Sverige är totalkostnaden för att äga en elbil lägst i Europa, efter Tyskland och Grekland.
– Det är glädjande att Sverige hamnar högt upp på listan. Samtidigt ska vi komma ihåg att det finns väldigt mycket kvar att göra i Sverige för att vidare främja såväl företags som privatpersoners övergång till elbilar. Vår senaste undersökning bland svenska tjänstebilsförare visar till exempel att endast 2 procent anser att det finns tillräcklig med laddstationer i Sverige och bara 12 procent tycker regeringen gör tillräckligt för att främja övergången, säger Malin Malm, Commercial Director på LeasePlan Sverige.
– Förarna ser även kritiskt på utbyggnaden av laddstationer runtom i Europa, bara 12 procent skulle känna sig bekväma att göra en längre bilresa i Europa med tanke på räckvidd och antal laddstationer längs med vägarna, fortsätter Malin Malm.
Nyckelinsikter från undersökningen
- Den genomsnittliga kostnaden för att äga en bil skiljer sig mycket mellan länderna i Europa. Från 7432 SEK per månad i Grekland till 11384 SEK i Schweiz. I Sverige är genomsnittet 8893 SEK.
- I Polen är det billigast att köra bensinbil och i Grekland är det billigast att köra dieselbil.
- Elbilar i det som kallas premium mid-size-segmentet (D2) såsom Polestar 2 och Mercedes EQA, har lägre totalkostnad än bensin- eller dieselbilar med förbränningsmotor i 17 av 22 undersökta länder, däribland Sverige. (Se lista nedan).
- Mindre elbilar i det som kallas compact-segmentet (C1) såsom Volkwagen ID.3 och Kia Niro, har lägre totalkostnad än bensin- eller dieselbilar med förbränningsmotor i 14 av 22 undersökta länder, däribland Sverige.
Totalkostnad för att äga en bil i D2-segmentet.
Diesel | Bensin | Plug-in
Hybrid |
El | |
Grekland | SEK 7723 | SEK 8243 | SEK 8633 | SEK 7463 |
Tyskland | SEK 9604 | SEK 8783 | SEK 8513 | SEK 7603 |
Sverige | SEK 9293 | SEK 9874 | SEK 9463 | SEK 7693 |
Österrike | SEK 10384 | SEK 11564 | SEK 9794 | SEK 8323 |
Finland | SEK 9233 | SEK 9453 | SEK 9544 | SEK 8563 |
Danmark | SEK 9393 | SEK 9844 | SEK 8253 | SEK 8573 |
Slovakien | SEK 9674 | SEK 9704 | SEK 10034 | SEK 8653 |
Portugal | SEK 14455 | SEK 15416 | SEK 12465 | SEK 8913 |
Frankrike | SEK 10274 | SEK 10394 | SEK 11044 | SEK 8993 |
Italien | SEK 10324 | SEK 11064 | SEK 11064 | SEK 8993 |
Belgien | SEK 10394 | SEK 10144 | SEK 10934 | SEK 9053 |
Norge | SEK 11524 | SEK 11684 | SEK 10404 | SEK 9083 |
Spanien | SEK 10634 | SEK 10924 | SEK 10474 | SEK 9363 |
Storbritannien | SEK 10854 | SEK 10874 | SEK 11164 | SEK 9453 |
Nederländerna | SEK 12995 | SEK 11724 | SEK 11944 | SEK 9503 |
Irland | SEK 9644 | SEK 10374 | SEK 9463 | SEK 9764 |
Luxemburg | SEK 9163 | SEK 9283 | SEK 11004 | SEK 10184 |
Ungern | SEK 8183 | SEK 8023 | SEK 9183 | SEK 10524 |
Schweiz | SEK 12164 | SEK 12585 | SEK 12144 | SEK 10614 |
Tjeckien | SEK 10084 | SEK 9944 | SEK 10794 | SEK 12224 |
Om undersökningen
De 22 länder som ingår i undersökningen är: Österrike, Belgien, Tjeckien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Grekland, Ungern, Irland, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Spanien, Sverige, Schweiz och Storbritannien. Totalkostnaden beräknas som ett medelvärde under de första fyra årens ägande och antar ett genomsnitt på 30 000 körda kilometer per år.
Valutaomräkningarna är baserat på valutakurs 1 Euro = 10,00 SEK per den 21 oktober 2021.