EET och SumUp har precis ingått ett strategiskt samarbete gällande distributionen av SumUps betallösningar i hela Norden. SumUp har en önskan att påskynda spridningen av företagets lösningar till återförsäljare via retailkanalen och med EET:s djupa kunskap om just denna kanal är det därför ett självklart samarbete.

”SumUp är idag etablerade i 34 länder och deras erfarenheter från detta visar att huvuddelen av försäljningen av företagets lösningar sker via t.ex. byggmarknader samt varuhus som säljer hemelektronik. Då vi hos EET har stor kunskap och mångårig erfarenhet av just retailkanalen är det självklart för oss att gå in i ett samarbete med ett företag som SumUp. Dessutom ger det oss en fördel för vår etablerade POS-avdelning och deras återförsäljare, som vi nu äntligen kan erbjuda en fördelaktig betallösning som en del av handeln med EET” säger Mats Holmqvist Sales Manager Retail, hos EET Sverige.

SumUp skiljer sig från konkurrerande betallösningar genom att kunna erbjuda betalterminaler till så lågt pris som runt 185 SEK och utan månatliga abonnemangsavtal, vilket gör lösningarna billiga att sätta upp. Samtidigt är procentsatsen per transaktion mindre än hälften av satsen vid användande av konkurrerande terminaler. Sammantaget gör detta SumUps lösningar särskilt attraktiva för såväl små och medelstora företag som privatpersoner, som till exempel deltar på loppis och inte vill lämna ut sitt mobilnummer för att få betalt. Med SumUps terminal kopplad till sin mobiltelefon via Bluetooth kan de ta emot betalning med alla vanliga korttyper samt ApplePay och Google Pay. Detta förklarar varför detaljhandelskanalen är den självklara försäljningskanalen för SumUp.

”Samarbetet med EET är strategiskt för SumUp, eftersom våra betallösningar är det självklara valet för små och medelstora företag som fristående hantverkare, frisörer, taxiföretag, cateringföretag med flera. Det är företag som vi av erfarenhet vet att vi når bäst genom retailkanalen. Eftersom EET är en av de starkaste distributörerna inom retail gör detta dem till en självklar partner för SumUp när vi behöver aktivera vår detaljhandelsstrategi på den nordiska marknaden. Det faktum att EET också har ett starkt säljteam när det gäller att sälja POS-system för butikslösningar gör samarbetet ännu mer intressant ”, säger Anders Fagerlund Nielsen, Business Development Manager Nordics.

Samarbetet ingicks 1 mars och SumUps hela sortiment finnas nu tillgängligt för EET:s återförsäljarnätverk.