Deliverect, en global scale-up som förenklar onlinebeställningar för mer än 20 000 platser på 40 marknader, tillkännagav idag att det säkrat mer än 150 miljoner dollar (130 miljoner euro) i serie D-finansiering. Finansieringen, som leds av Coatue Management LLC och Alkeon Capital Management samt befintliga investerare OMERS Ventures, DST Global, Redpoint Ventures, Newion och Smartfin, innebär att Deliverect till dags dato plockat in 240 miljoner dollar. Denna omgång innebär att företagets värdering stiger till över 1,4 miljarder dollar.

Med den senaste finansieringsomgången investerar Deliverect i tekniska uppgraderingar, utökar sin produktportfölj och skalar upp för att betjäna hundratusentals anläggningar, som utöver restauranger nu även inkluderar närbutiker och livsmedelsbutiker. För att bättre stödja dessa kunder lanserar Deliverect också en dedikerad App Store. De ansträngningar som drivs av denna finansiering kommer att bidra till att utöka företagets fotavtryck och påskynda dess tillväxt. Deliverect har tagit emot 100 miljoner beställningar hittills och behandlat en och en halv miljon beställningar per vecka bara under 2021, en ökning med 300 procent på mindre än ett år.

– I takt med att digitalisering blir mer och mer populärt har vi sett hur inte bara restauranger utan även livsmedels- och närbutiker har behov av strömlinjeformad onlinebeställning för att göra sina kunder nöjda, det gäller särskilt bland millennials och generation Z-shoppare. Denna finansiering kommer att främja våra ansträngningar att stötta alla i besöksnäringen genom vår App Store bland annat. Vi är stolta över Deliverects nästa fas som ledare inom onlineorderautomatisering, särskilt eftersom så många människor föredrar bekvämligheten med färdigmatleveranser idag, säger Zhong Xu, Deliverects grundare och VD.

Deliverects SaaS-plattform, som grundades 2018, automatiserar restaurangers onlinebeställningsflöde, tar emot leverans-, bordsapp- eller take away-förfrågningar från tjänster som Uber Eats, Grubhub, Deliveroo, Doordash, Foodora, Shopify och och överför dem direkt till köket. Både små oberoende restauranger och stora globala kedjor som Kentucky Fried Chicken (KFC), Chipotle, Time Out Market, Five Guys, Taco Bell, Le Pain Quotidien och Outback Steakhouse använder Deliverect för att ge kunder sina måltider. I Sverige använder sig bland annat Max Hamburgare av Deliverect i sina restauranger runt om i landet.

– Deliverect effektiviserar ekonomin för on-demand-leveranser med sin branschledande, omni-channel-plattform som kopplar konsumenter till ledande restauranger och varumärken. Deliverects medgrundare – alla veteraner inom nästa generations handel – har samlat det starkaste teamet inom industrin för att styra Deliverects ambitiösa färdplan och “disruptiva” teknologi till nya marknader och användningsområden, säger Mark McLaughlin, General Partner på Alkeon Capital.

Sebastian Duesterhoeft, General Partner på Coatue, fyller i:
– Mångmiljardmarknaden för restaurangteknologi drivs av flera faktorer inklusive en förändring i konsumentvanor relaterade till den pågående pandemin, behovet av att anpassa sig till det ständigt föränderliga landskapet av leveransnätverk och förändringar inom livsmedelsbutiker såsom “spökkök” och virtuella restaurangmärken. Vi tror att Deliverect drar nytta av dessa trender med sitt mål att bli en kategoriledare med ett uppdrag att stärka restauranger globalt. Vi är glada över att samarbeta med Zhong och teamet.