“Vi erbjuder nu ett helt nytt koncept i mäklarbranschen där alla svenskar kommer kunna ta del av mäklararvodet – hittar du en köpare till objekten vi förmedlar så får du ta del av vårt mäklararvode, likaså om du vet någon som skall sälja sin bostad och du ”tipsar” om oss får du ta del av vårt mäklararvode.”, så inleds ett pressmeddelande från företaget Ambassadör Mäkleri.
Enkel tanke
Tanken om affilliates, Multi-level-marketing, ambassadörer och referensförsäljning inom fastighetsmäkleri kan kännas främmande men är sannerligen inte en ny företeelse i branschen. På många ställen är det vanligt förekommande med tipsarpengar och “finders fee” i fastighetsaffärer. Problematiken brukar uppstå i att definiera hur, när och hur mycket en tipsare ska ha.
Kom på idén för många år sen
Allt startade för flera år sedan när Per Johansson hos sin dåvarande arbetsgivare såg att de premierade tipsare och fick då tanken att göra något större av det. Men det var först 2018 då han arbetade på välrenommerade mäklarbyrån “Eklund Stockholm New York” som han träffade sin blivande kollega och kompanjon Christian Enström. Just nyligen drog de igång sitt eget fastighetsmäkleri.
Oklart om hur det funkar med tipsarpengar
För att vara lite ironisk är det inte glasklart hur det fungerar med tipsarpengarna. Det enda som nämns på hemsidan är att man ska skicka in ett kontaktformulär för att bli kontaktad. Inga arvodesnivåer eller ens ett räkneexempel finns på hemsidan. Däremot finns det en bild på “Johan” som enligt uppgift har tjänat drygt 22 000 kr i tipsarpengar.
Tydligare kommunicerat kan det verkligen bli en succé
Som nämns i första stycket är detta ingen ny företeelse alls utan tvärtom ganska vanligt förekommande, problemet är att det saknas prislistor och bakomliggande system med affärsregler. Därför blir det aldrig en riktig succé med den här typen av referens- eller tipsförsäljning. Rätt skött och med fokus på att sätta de bitarna kan det dock bli en ofantlig framgångssaga att låta folket sköta jobbet för fastighetsmäklarna.