Frilansbolaget Cool Company fortsätter att växa under november och i Storbritannien gör de sin högsta omsättning någonsin.
Storbritannien står också för den största tillväxten på hela 85 procent i november, jämfört med samma period förra året. Under månaden syns även en rekordhög ökning i antalet nya frilansare och hela 92 procent fler ansluter sig till tjänsten i Sverige jämfört med förra året.
Hösten är vanligtvis en stark tillväxtperiod och november i år är inget undantag. Cool Company växer på samtliga marknader; Sverige, Storbritannien, Norge och Danmark och slår dessutom rekord med sin högsta omsättning någonsin i Storbritannien. Det är även i Storbritannien som den största ökningen syns, med en tillväxt på hela 85 procent. Ökningen av nya frilansare som ansluter till tjänsten och antalet fakturor som skickas ökar också markant. Antalet nya frilansare ökar med hela 66 procent och det skickas 65 procent fler fakturor i Storbritannien än under förra året.
Cool Company redovisar även stor ökning i Norge och tillväxten för november når 38 procent samtidigt som hela 47 procent fler frilansare än förra året ansluter sig till tjänsten under månaden.
– Våra framgångar i Storbritannien beror delvis på att vi kommit in på den brittiska marknaden som en skandinavisk utmanare, som prioriterar såväl hög digital kvalitet som trygghet för frilansaren, säger Jonny Simonsson, CFO på Cool Company.
Rekordökning av nya frilansare i november
Efterfrågan på Cool Companys tjänster växer och i november syns en rekordhög ökning av nya frilansare. I Sverige ökar antalet nya registrerade frilansare med hela 92 procent, jämfört med november förra året. För Cool Company har 2022 varit ett starkt år och för varje månad har fler frilansare anslutit sig till bolaget, i jämförelse med antal nya frilansare per månad förra året.
Dessutom höjer frilansarna sina priser och fakturerar högre summor i år än förra året. Hittills i år har summorna på fakturorna i snitt ökat under alla månader, när man jämför med samma månad föregående år. I november höjer frilansarna sina priser och fakturerar 19 procent högre arvode än under november 2021.
– Givetvis kan frilansarnas högre priser bero på inflationen. Samtidigt har priserna varit högre hela året jämfört med 2021, vilket talar för en bransch där allt fler vågar ta rätt betalt för sin tid och sin kompetens, säger Jonny Simonsson.