Kraftiga prisökningar i livsmedelsbutikerna

Chockhöjning av matpriser. Priserna i landets livsmedelsbutiker rusar nu på nytt, visar Matpriskollens januarirapport. ”Priserna har inte ökat så här mycket en enskild månad sedan i mars 2023. Det är oroväckande”, säger vd och grundare Ulf Mazur som spår fortsatta ökningar i februari.

Det har funnits en förhoppning om att priserna i landets livsmedelsbutiker skulle stanna av. Men så har inte blivit fallet, visar Matpriskollens undersökning av nästan 44 000 artiklar i landets dagligvarubutiker. I stället ökar priserna med 0,6 procent totalt för dagligvaror och 0,8 procent för matrelaterade produkter.

Hushållen blir miljardtals kronor fattigare

– Varje procents ökning innebär i sin tur ungefär 3,5 miljarder kronor på ett år för landets hushåll, så de har redan blivit omkring 2 miljarder kronor fattigare i januari, förklarar Ulf Mazur.

Det är också den största ökningen för en enskild månad sedan finansministern kallade till sig kedjorna och prishöjningarna stoppades i mars 2023.

– Många enskilda produkter har ökat med mer än 25 procent. Det är ökningar vi hade för några år sedan, men man hade ju hoppats att det skulle vara slut med det vid det här laget, säger Ulf Mazur.

Willys höjde priserna snabbast

Prisändringarna skedde i huvudsak i slutet av månaden och Willys ökade mest med 1,0 procent i snitt under januari. Stora Coop och ett par Ica-profiler ökade ”bara” med 0,5 procent, vilket innebär att vi sannolikt har mer prisökningar att vänta i februari.

– Som lågprisprofil med central prissättning brukar Willys vara snabbast på att höja, varefter andra kedjor följer efter. Framför allt är det kedjornas egna märken som ökar mest och på bred front, konstaterar Ulf Mazur.

Kakao, kaffe och juice skjuter i höjden

Hela 29 procent av artiklarna ökade i pris under månaden medan bara 7 procent sjönk och 64 procent var oförändrade. Mest ökade produkter som kaffe, apelsinjuice och kakao där det råder tvåsiffriga ökningar på många ställen.

– Garants 250 gram kakao ökade exempelvis med 41,6 procent, och detta drivs förstås av effekter från omvärlden. Det tar också med sig priserna på saker som mörk choklad där Icas bakchoklad på 200 gram ökade med 29,2 procent, säger Ulf Mazur.

Stora ökningar syns också i kategorin kaffe där genomsnittsökningen blev 6,2 procent bland 464 olika sorter. Även marmelad och sylt (4,1 procent) och färska grönsaker (2,8 procent) såg tydliga ökningar.

Mejeriprodukter på väg uppåt

Mejerivaror sticker också rejält i pris, där exempelvis Skånemejeriers produkter ökar med cirka 10 procent. Både mejeri och juicer höjd kraftigt.

– Bravojuice ökade med upp till 25 procent och en 2-liters apelsinjuice kostar nu mellan 55-60 kronor. Men det är även flera andra mindre mejerier vars priser ökar med 5-10 procent. Här ser vi att prishöjningarna inte slagit igenom i alla butiker ännu och att Arla Foods under månaden inte höjt ännu – så vi förväntar oss höjningar på deras sortiment i februari i stället.

Men det finns förstås ljuspunkter också. Ägg minskade exempelvis med 0,4 procent.

Vad har vi att vänta framöver?

Januari blev en chockmånad och ökningarna kommer nog fortsätta under februari också. Detta baseras på att vi ser att Willys ökade priserna mest i januari. Det skiljer nästan 0,5% mot övriga kedjor. Willys är snabba och övriga kedjor kommer efter. Arla Foods har ännu inte prisjusterat och ökade priser till mjölkbönderna i slutet av 2024 kommer snart märkas. Chokladtillverkare kommer nog med stora ökningar igen och med råkaffepriser på nuvarande nivå kan vi vänta oss fler ökningar i vår.

Fortsatta orosmoln inkluderar klimatpåverkan med torka, regn och orkaner som ofta snabbt innebär prisökningar i olika kategorier. Förra året hade vi gynnsamt väder i Spanien med stora skördar av frukt och grönsaker vilket pressade ner priserna under vintern. Vi hoppas på lika bra väder i år!

Vill du läsa mer om händelsen? På Matpriskollen finns artikeln i sin helhet med grafer och tabeller.