Gamingplattformsbolaget By Mates har i år växt sin användarbas från 1 000 personer till över 37 000 personer. Nu har man tecknat ett samarbetsavtal med det snabbväxande reklam- och spelplattformsbolaget Azerion, noterade på Euronext Amsterdam, uppger bolaget i ett pressmeddelande.

Genom samarbetsavtalet kommer By Mates skapa digitala spelutmaningar, så kallade “challenges”, samtliga dagar under orienteringseventet O-Ringen som äger rum i Uppsala 24-30 juli. Spelutmaningarna kommer ske via By Mates plattform tillsammans med spel som tillhandahålls av Azerion.

By Mates förhoppning är att O-Ringen kommer bidra till en snabb utväxling i antalet användare på gamingplattformen men poängterar samtidigt att det viktigaste är det långsiktiga samarbetet tillsammans med Azerion.

– Samarbetsavtalet med Azerion är väldigt stort för oss. O-Ringen är ett första steg inför ett långsiktigt samarbete. Azerion har miljontals människor som spelar deras spel och genom att skapa “challenges” på deras tusentals speltitlar via vår plattform så kommer det driva mycket trafik vilket kan skapa signifikant aktieägarvärde på kort tid, säger Andreas Bengtsson, vd på By Mates, i en kommentar till Finanstid.

By Mates har under den senaste månaden genomfört en nyemission i syfte att skala upp gamingplattformen ytterligare. Med anledning av det nyligen presenterade samarbetsavtalet med Azerion har man valt att förlänga emissionen till den 15 juli.

– Vi har valt att förlänga emissionen för att fler ska ha möjlighet att investera. Enligt oss är samarbetsavtalet en “game changer” och vi hoppas att fler ser potentialen i detta, avslutar Andreas Bengtsson.