Bublar och Sanrio har sedan tidigare gemensamt beslutat att skjuta lanseringen av Hello Kitty AR: Kawaii World på grund av Covid-19 och samtidigt anpassa speldesignen för att möjliggöra spel hemifrån. Då det fortsatt råder osäkerhet kring restriktioner till följd av pandemin har parterna nu tillsammans beslutat att inte släppa spelet under 2021.
Partnerskapet med en extern spelstudio innebär att produktionskapaciteten utökas för de globala licensavtalen för spel och applikationer som bolaget etablerat med bland annat sydkoreanska ZEPETO, amerikanska MGA Entertainment och japanska Sanrio. Produktionerna kommer fortsatt att ledas av Bublar som också ansvarar för marknads- och lanseringsplanerna.
– De licensavtal vi har med internationellt välkända varumärken kräver högsta kvalitet och leveransförmåga. Genom att upphandla produktionerna externt från etablerade spelstudios kan vi på ett mer kostnadseffektivt sätt möta de krav på skalbarhet som ställs, säger Peter Levin, Koncernchef Bublar Group.
Licensavtalet för Hello Kitty med Sanrio förlängs till och med 2024. I samband med förlängningen ser man över möjligheten att även utveckla så kallade casual-spel för att snabbare nå marknaden med kommersiella spel.