Cirkulär elektronik är ett ämne som har ökat i popularitet och intresset fortsätter att stiga. Mycket tack vare den imponerande resan som bolaget Swappie har genomfört de senaste åren. Nyligen tog de in över 1 miljard kronor och den enkla affärsidén de besitter, sprudlar av genialitet.
Ordet modig förknippas ofta med hjältar eller människor som gör något osjälviskt för en annan individ. Vad som lätt kan glömmas är ordets mening i företagskulturen. Det Swappie har åstadkommit är inget annat än modigt. Den finländska startupen har en till synes simpel affärsidé, de köper in begagnade smartphones, reparerar de med hjälp av sina erfarna tekniker och säljer sedan vidare.
Denna idé har åstadkommit att bolaget nyligen har tagit in över 1 miljard svenska kronor. Swappie omsatte drygt 1 miljard kronor under 2020 och har fått med sig flertal större investerare, bland andra Telia Ventures, enbart för att man vågade att satsa på sin vision.
Mitt i pandemin så valde bolaget att ta sats gällande sin affärsidé, det fanns inget annat än att trycka på knappen och köra. Swappie valde att fortsätta sin europeiska expansion, att erbjuda en hållbar lösning till smartphoneindustrin som ständigt tas för givet. Ut med gammal och köp in nytt direkt från butiken, är inbakat i många folks huvud. Visst är vi hållbara så länge vi inte behöver offra något vi håller kärt.
Det Swappie har åstadkommit är inget annat än modigt och inspirerande. Bolaget gick från att vara ett team på två personer 2017 till att så sent som 2020 ha expanderat personalbasen till över 260 personer.
Mitt i allt finner vi Sverige, vars intresse för cirkulär elektronik och det hållbara tänket fortsätter att öka, vilket siffrorna indikerar. Enbart på den svenska marknaden har Swappie gjort en omsättningsökning på 150 procent och en ökning på antal nya kunder upp till 130 procent, jämfört med 2020 resultat.
-Idag är hållbarhetsfrågan kopplat till så mycket mer än vad man ser på ytan. Att vi på Swappie har kommit in på den svenska marknaden och hjälpt till att leda förändringen i en mer positiv riktning är ett ansvar vi inte tar lätt på. Det är också ett bevis på att våra produkter håller måttet då vi ser att nästan 50 procent av våra kunder återvänder för att köpa sin nästa mobil, säger Fanny Nyman, Marknadschef för Swappie Sverige, i ett pressmeddelande.
Efter att nu har expanderat till 15 länder och fortsatt öka den befintliga försäljningen kontinuerligt, är det värt att ställa sig frågan, kanske är det simpla tänket det mest framgångsrika?
Swappie har bevisat att branschen ligger helt rätt i tiden och vem vet, kanske kan detta inspirera andra bolag att göra en liknande resa framöver.