Bygg- och fastighetsbranschen går igenom en turbulent period. Bostadsprojekten blir färre, investeringarna mer återhållsamma och osäkerheten större. Men mitt i det tuffa klimatet finns det bolag som inte bara står pall – utan växer. Ett av dem är Boxicon AB, som snabbt har tagit marknadsandelar inom nischen för fastighetsboxar.
Vid rodret står Olle Årman, en välkänd profil inom branschen med över femton års erfarenhet. Efter att ha byggt upp Dinbox till marknadsledare, står han nu bakom Boxicons tillväxtresa. På bara några år har bolaget gått från idé till etablerad aktör med egenutvecklade produkter, patent och starka kundrelationer.
I en tid när många tvingas bromsa, satsar Boxicon vidare – med fokus på kvalitet, innovation och nära dialog med kunderna. Finanstid möter Olle Årman för ett samtal om bolagets tillväxt, hur man navigerar i en pressad bransch och vad som krävs för att lyckas i en traditionell marknad i förändring.
“Det är klart att det finns utmaningar hela branschen är under press, inte minst när det gäller bostadsbyggandet. Men vi verkar inom en ganska specifik nisch, där behoven är mer långsiktiga. Våra kunder ser postlösningar och fastighetsboxar som en del av grundinfrastrukturen i en fastighet, och det behovet försvinner inte bara för att byggtakten sjunker.”
Som tillägger:
“Vi har varit väldigt tydliga med vad vi vill åstadkomma från start. När vi grundade Boxicon 2019 fanns det redan aktörer på marknaden, men vi såg att det saknades ett alternativ som både var tekniskt avancerat och samtidigt enkelt för kunden att hantera. Med vår produktserie Lynx har vi utvecklat en lösning som både är patenterad och tillverkad i Sverige.”
Enligt Olle Årman har just det faktum att Lynx är helsvensk och patenterad haft stor betydelse för bolagets snabba tillväxt.
“Vi har kontroll över hela kedjan, från konstruktion till leverans – och det märker kunderna. Lynx är resultatet av flera års utvecklingsarbete. Den är framtagen tillsammans med vårt utvecklingsteam och hela produktionen sker i Sverige, vilket gör att vi kan hålla hög och jämn kvalitet.”
Men produkten är inte allt. Boxicons struktur, kultur och organisation har också byggts för tillväxt.
“Vi har haft lyxen att kunna bygga bolaget från grunden utifrån hur vi själva tycker att det borde fungera. Det handlar mycket om digitala processer, tydliga interna flöden och korta beslutsvägar. Men också om rätt människor. Jag driver Boxicon tillsammans med Magdalena Sevelin och anställda, två otroligt kompetenta kollegor. Vi kompletterar varandra bra, vilket gjort att vi kunnat växa snabbt utan att tappa i kontroll eller kvalitet.”
Även hållbarhet är en bärande del i bolagets strategi.
“Att producera i Sverige innebär kortare transporter och mindre klimatpåverkan. Vi väljer material med omsorg, arbetar med återvinning där det är möjligt, och våra produkter har lång livslängd – vilket i sig är en viktig hållbarhetsaspekt. För oss handlar det inte om att lägga till ‘grönt’ som en marknadsföringsetikett, utan om att det ska genomsyra hela vårt sätt att arbeta.”
Boxicon är redan Sveriges näst största leverantör av postfack sett till antal levererade enheter. Men enligt Årman är resan långt ifrån över.
“Vi ser fortfarande att det finns mycket kvar att göra i Sverige. Många fastigheter saknar moderna postlösningar, och där har vi ett stort arbete framför oss. Samtidigt tittar vi på möjligheter i andra nordiska länder. Norge har redan tagit emot våra produkter väl, och vi ser potential i fler marknader där behoven är liknande.”
Samtidigt pågår produktutveckling parallellt, där nästa steg är att koppla ihop fysiska lösningar med digital fastighetsförvaltning.
“Vi kommer att lansera fler tilläggsprodukter som gör fastighetsboxen till en ännu mer integrerad del av fastighetens infrastruktur. Det är i gränslandet mellan fysisk produkt och digital tjänst vi ser nästa stora utveckling.”
På frågan om vad han är mest stolt över hittills kommer svaret utan tvekan:
“Jag är stolt över att vi lyckats skapa en produkt och ett varumärke som människor litar på – på så kort tid. Men kanske ännu mer över att vi gjort det med ett tydligt fokus på kvalitet och innovation, utan att kompromissa.”
Och till andra entreprenörer med siktet inställt på mogna eller svåra marknader, har han ett tydligt råd:
“Var inte rädd för att utmana det invanda. Det finns alltid saker som kan göras bättre – men du måste vara beredd att göra jobbet ordentligt, förstå marknaden på djupet och ha ett tydligt ‘varför’. Och så måste du ha modet att tro på dina idéer även när det blåser.”