Två elektriska BMW-modeller bär redan bokstäverna M i modellbeteckningen; den stora coupén BMW i4 M50 och suven BMW iX M60. Nästa år får de sällskap av premiumsedanen BMW i7 M70. Alla levererar prestanda och kördynamik i typisk BMW-stil, men bokstaven M har mer att erbjuda.

BMW M GmbH, som utvecklar de råaste M-modellerna, avslöjar nu att mer elektrisk körglädje är på väg – i form av den första helelektriska “rena” M-modellen. Det betyder att ribban höjs ytterligare för vad du kan förvänta dig av dynamiska egenskaper och prestanda.

Efter en rad intensiva utvecklings- och testfaser, först på virtuella modeller och sedan på testbänkar, flyttas nu testning ut på asfalten för realistisk användning av både komponenter och mjukvara. Det hela sker i form av en mycket speciell testbil, utvecklad av ingenjörerna på BMW M GmbH.

Unik testbil
Testbilen har en modifierad kaross från BMW i4 M50, med egen chassiteknik för den elektriska drivlinan. De breda hjulhusen avslöjar att fram- och bakaxlarna har designats för dynamisk körglädje i typisk BMW M-stil. Vidare är bilen utrustad med en anpassad fjädringsuppställning från spjutspetsarna BMW M3/M4. Testbilens interiör är fullproppad med mätteknologi som används för att analysera varje detalj i olika körsituationer. Genom användning av testbilen kan teorin från programmeringen tas ut i praktiken i ett rullande laboratorium och ge underlag för vidareutveckling och justering.

Kärnan i testbilen är de fyra elmotorerna som är sammankopplade via en integrerad styrenhet för dynamisk M xDrive fyrhjulsdrift. När alla fyra hjulen individuellt drivs av en elmotor öppnar det för helt nya möjligheter för en steglös, extremt exakt och samtidigt mycket snabb fördelning av krafterna. Genom den centrala styrenheten går signalerna vidare via en lamellkoppling och differentialer till de fyra motorerna. Kraftöverföringen till hjulen baseras på värdena från pedalläget, styrvinkeln, längs- och sidacceleration, hjulhastigheter och ett antal andra parametrar. Inom millisekunder kan därför elmotorernas krafter och vridmoment doseras så exakt att trycket på pedalen realiserar en nivå av dynamik som är ouppnåelig med konventionella drivsystem. Detta möjliggör en särskilt känslig körupplevelse i framtida elsportbilar från BMW M GmhB.

Med arvet i behåll
Med det helt nya drivlinakonceptet understryker BMW M GmbH sin utvecklingskompetens och därmed också sin förmåga att överföra essensen av bokstaven M från bilar med förbränningsmotorer till kommande elmodeller – där dynamik, smidighet och precision fortfarande definierar egenskapen. Arbetet som nu görs med testbilen är därför avgörande för att framtida elmodeller från BMW GmbH också ska präglas av exakt samma sak som gjort BMW:s M-bilar otvivelaktigt de senaste 50 åren; prestanda och upplevelser genom kraft och dynamik som tillåter kontrollerbar hantering ända till gränserna.