När du lovordar personer i ditt nätverk, hjälper du dem både att hitta drömjobbet och stärka deras självkänsla. Dessutom ökar sannolikheten att de gör samma för dig.
Daniel Sonesson är en erfaren ledare, entreprenör och affärsutvecklare inom talangsektorn samt tech. Tidigare har han jobbat vid bland andra Linkedin, Universum samt Blocket Jobb. I dag är VD för företaget Lovorda, som han även har grundat.
Lovorda hjälper människor att finna rätt arbetsgivare samt arbetsgivare att hitta rätt medarbetare, genom att just lovorda. Ett lovord är en enkom positiv bedömning av någon och bra för självkänslan.
– Det finns inget kraftfullare än när människor du litar på, säger positiva saker om dig. Det är att använda referenser proaktivt, påpekar Daniel Sonesson.
Referenser har i dag ganska låg validitet i rekryteringsprocesser. Men i framtiden kan de istället komma att ha ganska hög trovärdighet. Om du tittar på referenserna innan jobbet ens har utannonserats, har de inte tillrättalagts för att verka passande. Om 20 personer har jobbat med en person och de visar sig hålla med varandra om vissa av egenskaperna, är det ganska sannolikt att hon har dem.
– I dag drunknar företagen i ansökningar och har svårt att hitta rätt person. Men kvantitet har aldrig varit lösningen på något. Vi på Lovorda vill hjälpa både arbets- eller uppdragsgivare och de som söker jobb eller uppdrag, förklarar Daniel Sonesson.
Skillnaden mellan jobbannonser och nätverksrekrytering
Jobbannonser kan vara på väg bort, eftersom många inte orkar läsa dem. Många jobbannonser är ett hopkok av personer som företagen hoppas ska finnas därute. Vidare är det bara 3-4 procent av alla ansökningar som ens är rätt för företagen. Jobbannonser måste dessutom marknadsföras för att synas, vilket kostar massor av pengar.
Under de senaste 20 åren har informationsmängden ökat exceptionellt mycket och vi kan inte ta in alla intryck. Det är förstås många jobbsökare som kollar på annonserna men det är inte nödvändigtvis dem företagen vill anställa. Utmaningen är att det sällan är de personer som är rätt för jobbet, som ens ser platsannonsen. Där finns en hög problematik.
– Vi vill synas för de rätta möjligheterna, säger Daniel Sonesson. Det spelar ingen roll om du är konsult som söker ett uppdrag eller en yrkesperson som söker en anställning.
Nätverksrekrytering grundar sig i att du tror på människor omkring dig. Ponera att någon du har förtroende för, ringer och säger att du förmodligen skulle vara rätt för en viss position. Då ökar sannolikheten att du faktiskt blir intresserad. Den personen passerar igenom ditt ”skräpfilter”, vilket förtroendeingivande personer gör. Då kommer du att vara mer villig att lyssna och ge det mer av din tid. Det kan finnas andra jobb som är lika intressanta men de har inte haft samma införsäljning.
80 procent av jobben tillsätts genom kontakter
Det är otroligt viktigt med nätverkande i dag, eftersom 70 procent av jobben inte annonseras ut. 80 procent av jobben tillsätts genom kontakter. Vilket innebär att nätverken har betydligt större påverkan på besluten än vi har tänkt på.
– Nätverkandet kommer att utvecklas från i dag, tror jag, säger Daniel Sonesson. Från att nätverka till att samla in insikter om sig själv, från sitt nätverk. Både om hur vi särskiljer oss men också var vi hör hemma. Både för att skapa riktning men också för att få ett starkare säljunderlag om sig själv.