fbpx
13.4 C
Stockholm
tisdag, september 28, 2021
Hem Detaljhandel Bencha lanseras

Bencha lanseras

Amanda Thoréns båda småflickor behövde nya gummistövlar våren 2020. Hon gjorde som de flesta andra och googlade. Sökordet var ”gummistövlar barn” och hon fick över två miljoner träffar. I maj 2021 lanserade hon Bencha.

 

I det egna stövelletandet hade Amanda Thorén flera krav: funktion, material, leverans och andras omdömen. Dessutom var det viktigt att även kunna göra ett hållbart val. Efter att ha letat runt bland ett otal online-butiker föddes idén att utveckla en jämförelsetjänst för att förenkla nätshoppandet för medvetna konsumenter. Att få allt detta uppfyllt och samtidigt hitta rätt stövlar tog tid. Amanda insåg att det saknades ett vettigt sök- och jämförelseverktyg – och så såddes fröet till det som nu blivit Bencha!

Hela idén går ut på att göra det lättare för konsumenten att hitta rätt produkt utifrån vars och ens personliga krav och villkor. Genom att bencha, alltså jämföra, olika produkter förenklas processen samtidigt som konsumenten får en god överblick av utbudet.

– Det blev tydligt att det fanns behov av en tjänst som tog konsumentens sida med fokus att hjälpa dem att finna rätt produkt och återförsäljare utifrån deras egna preferenser, berättar Amanda Thorén, VD och grundare.

Med sin app- och webbtjänst tar Bencha fighten för konsumenten genom att stärka användarnas beslutsunderlag. Genom att använda maskininlärning fokuserar man på att lära känna användaren och dennes behov samt krav för att underlätta urvalsprocessen av såväl produkt som återförsäljare.

Senaste månaden har Bencha genom organiskt innehåll på sociala medier nått över 120 000 unika konton. En stor del av dem är småbarnsföräldrar. De behöver ofta göra oplanerade inköp, men har samtidigt svårt att selektera utifrån egna krav i det stora utbud som finns på nätet. Bencha har redan drygt 2 500 användare av app- och webbtjänsten. Teamet bakom består av åtta medarbetare som främst fokuserar på utveckling och marknadsföring.

Vem är Amanda då? Jo, det är 27 åringen som startade bolaget Bencha mitt i pandemin. Hon är hästtjejen som tidigt startade sin resa mot karriären som entreprenör. Som sjuåring ville hon hyra en häst över sommarlovet. Genom att plocka spik för 25 öre styck hade hon två år senare tjänat ihop 5 000 kr och kunde äntligen förverkliga sin dröm. Som 14-åring varvade Amanda hästtävlingar på helgerna med restaurangjobb. Allt för att nå sina mål med pengar hon jobbat ihop själv.

– Att service, unika upplevelser och resultat var något jag brann för stod klart väldigt tidigt. Efter drygt åtta år som säljare och säljchef med drivande roll i ledningsgrupp hade jag de verktyg som behövdes för att starta ett eget bolag. Jag valde att gå in tech-branschen då jag såg möjligheter att skapa en unik digital tjänst, säger Amanda Thorén.

En drivkraft hos Amanda är att bana väg och inspirera fler kvinnor att göra samma sak. Ett mål är att förändra fördelningen av riskkapital, där idag enbart 1 % av investerat riskkapital går till kvinnors tech-bolag.

Om Bencha

Grundades: September 2020 av Amanda Thorén
Anställda: 8 st
Lanserades: Maj 2021
Ladda ner Bencha på: Appstore och Google Play
Läs mer på: https://bencha.se/

PRESSMEDDELANDE

- Advertisment -