Bare Collective gör sitt största förvärv hittills och kompletterar gruppen av svenska bolag verksamma inom produkter för barn och kvinnligt välmående med Leander, ett danskt design- och tillverkningsföretag specialiserat på högkvalitativ barninredning. Förvärvet innebär att omsättningen går från 150 miljoner till över 250 miljoner SEK, en betydande ökning i linje med den expansiva tillväxtresa som leds av nyligen tillsatta vd:n, tillika H&M-veteranen, Lars Axelsson. 

Förvärvet av Leander sker inte långt efter att Lars Axelsson tillträtt som vd för Bare Collective. Lars har gedigen erfarenhet av att driva multinationella bolag och har i nära 20 år arbetat med försäljning och expansion inom H&M, bl.a. i rollen som Managing Director för H&M-varumärket Arket, Customer Experience Director på Monki, försäljningschef på &Other Stories och i flertalet globala positioner inom H&M-gruppen.

– Bare Collective är en otroligt spännande bolagsgrupp som ligger helt rätt i tiden. Jag är väldigt glad över att vi nu också kan välkomna Leander in i Bare Collective, ett bolag som med sitt attraktiva sortiment och sin träffsäkra, danska design har gjort en imponerande resa på den globala marknaden. Jag ser fram emot att tillsammans med Leander och resten av Bare Collective kunna kombinera fortsatt lönsam tillväxt med betydande synergieffekter, kommenterar Lars Axelsson, vd, Bare Collective. 

Leander säljer sina produkter i över 30 länder, främst inom Europa – men även Australien och Japan är nyckelmarknader. I och med förvärvet tar Bare Collective därmed ett stort kliv framåt för att stärka sin internationella närvaro. 

– Jag är stolt över att vi på Leander tillsammans har skapat ett unikt och eftertraktat sortiment av högkvalitativa produkter, som på riktigt gör skillnad i vardagen för barn och deras föräldrar. Genom att bli en del av Bare Collective-familjen stärker vi upp med ytterligare resurser, kompetens och distributionsnätverk. Det öppnar helt nya dörrar för oss och jag ser nu fram emot en fortsatt expansiv internationell utveckling, kommenterar Stig Leander, grundare, vd och designer, Leander.

Bare Collective grundades 2020 och består sedan tidigare av företagen Esska, ImseVimse, Jabadabado och Boob Design. Tillsammans erbjuder gruppen ett brett sortiment av hållbara produkter för moderna och medvetna föräldrar, såsom nappar, träleksaker, barninredning, tygblöjor och menstruationsskydd. Förvärvet av danska Leander ligger i linje med Bare Collectives tydliga tillväxtstrategi, där en expansion till Europa också följer som ett naturligt nästa steg.

 – Vår kärnmålgrupp – moderna och medvetna föräldrar – blir bara fler och fler och vi ser en ökad efterfrågan på de produkter som våra varumärken erbjuder. Vi vill givetvis möta den efterfrågan och inte bara på den svenska marknaden, utan även i en bredare internationell kontext. Med Leander tar vi nu ett första steg ut på den europeiska marknaden och det är alldeles säkert inte det sista, säger Joakim Broms, Head of M&A and Business Development, Bare Collective.