Den svenska betallösningsleverantören Avarda fortsätter sin expansionsresa. Trots skakigt omvärldsläge har företaget haft en stark tillväxt hittills i år. Företagets resultat har ökat med 40 procent jämfört med samma period föregående år, och transaktionsvolymerna har ökat med 43 procent. Detta trots att e-handeln hittills i år sjunkit med 10 procent jämfört med samma period 2021, enligt svensk E-handelsindikator för september.

Avarda är en av marknadens snabbast växande aktörer när det gäller betallösningar för e-handeln. Företaget har under året fortsatt att expandera och har lyckats leverera god tillväxt genom bland annat ökade intäkter. Under året har bland annat Cellbes, norska Haypp, och AMA Group valt att ansluta sig till Avardas betallösningar. Sedan 2021 är Boozt.com, en av Sveriges ledande e-handelsaktörer inom modesegmentet, anslutna till Avardas betallösningar. Avarda tecknade även nyligen avtal med en större nordisk handlare som förväntas generera en årlig transaktionsvolym på drygt 2 miljarder kronor.

– Våra betallösningar utgår alltid från e-handlarens eget varumärke och egen relation till kunden. Med våra betallösningar är det e-handlarens varumärke som syns i alla kanaler, både innan och efter köp. Så särskiljer vi oss från många av våra konkurrenter, och det hjälper oss ta marknadsandelar, säger Mikael Johansson, vd på Avarda.

Avardas erbjudande har under året utökats med Avarda 360, som är Avardas helhetslösning för e-handlare som vill få ut det mesta av sin relation till kunden, även efter köp. Genom exempelvis den digitala fakturan ges e-handlaren fler kontaktpunkter och marknadsföringsvägar till kunden. Med Avarda 360 hamnar e-handlaren närmare kunden och får fler vägar att driva tillbaka kunden till den egna hemsidan.

– Vi tror att e-handlare i framtiden kommer vara mer benägna att välja partners som inte skickar egen marknadsföring till e-handlarens kunder. Vi tror också att e-handlare inte längre kommer känna sig trygga med att deras kunddata kan komma att användas av någon annan för kommersiella syften, inte minst när det blir allt hårdare konkurrens om kunderna. Fler börjar dessutom se värdet i en skräddarsydd betallösning som anpassas efter e-handlarens egna behov, säger Mikael Johansson.

Nyckeltal i TSEK för Q3 och Q1-Q3 2022 jämfört med 2021

Transaktionsvolym
Q3 2021: 1 625 027
Q3 2022: 2 162 841
Q1-Q3 2021: 4 361 202
Q1-Q3 2022: 6 234 082

Rörelseintäkter
Q3 2021: 66 381
Q3 2022: 75 906
Q1-Q3 2021: 174 990
Q1-Q3 2022: 231 446

Rörelseresultat
Q3 2021: 16 926
Q3 2022: 13 937
Q1-Q3 2021: 34 208
Q1-Q3 2022: 48 180