Under årets Black Friday förväntas konsumenter söka efter priser på basprodukter istället för lyxvaror. Enligt en undersökning från Boston Consulting Group (BCG), som kartlade inköpsplaner för över 7 000 konsumenter från sju marknader inför november- och decemberhandeln, förväntas den globala försäljningen öka med mellan 3 och 22 procent jämfört med föregående år.
Med ökande levnadskostnader som påverkar hushållsbudgetar planerar 74 procent av konsumenterna att dra nytta av erbjudanden under kommande reor, vilket är en genomsnittlig ökning med sju procent jämfört med föregående år.
Det genomsnittliga belopp som varje konsument beräknas spendera under kommande utförsäljningar väntas överstiga 2022-års nivå, på vissa marknader med så mycket som 22 procent. Den ökade konsumtionen, delvis drivet av hög global inflation, indikerar också en ökad inriktning på att hitta fynd när fler konsumenter förlägger december månads shopping till november för att dra nytta av rabatter och reapriser.
– Eftersom fler konsumenter känner en ökad ekonomisk press i år är de mer inriktade på fynd än någonsin tidigare. Många konsumenter kommer sannolikt att flytta sin julhandel till Black Friday i år, vi kommer därför troligtvis se en dipp under julhandeln när det gäller de större inköpen, säger Olof Darpö, Managing Director & Partner på BCG Sverige.
Konsumenter vänder sig till novemberförsäljningen för ekonomisk lättnad
Det nuvarande inflationsklimatet har påverkat konsumenternas köpbeteende. Hälften (50 %) av dem har minskat icke-nödvändiga köp de senaste tre månaderna, medan nästan lika många (49 %) jämför priser oftare. 4 av 10 (42 %) köper mer baserat på aktuella erbjudanden och kampanjer.
I år planerar fler konsumenter att utnyttja rabatter under novemberförsäljningen för att täcka grundläggande behov snarare än att satsa på lyxkonsumtion. En betydande nedgång förväntas i försäljningen av elektronik jämfört med 2022. Nästan 70 procent av konsumenterna planerar att köpa julklappar under novemberreorna.
Mer än Black Friday – november har blivit en REA-månad
Trots att Black Friday och Cyber Monday fortfarande är de mest kända försäljningsevenemangen globalt, har även Single’s Day blivit populär på många europeiska marknader. Över 60 procent av de undersökta konsumenterna börjar aktivt leta efter erbjudanden tidigt, ibland redan i oktober. Dessutom vet över 70 procent av konsumenterna inte exakt vilket varumärke eller vilken produkt de ska köpa när de börjar leta efter erbjudanden, vilket ger återförsäljare möjlighet att påverka köpbesluten.