Undersökningen visar på en positiv utveckling för resebranschen. 50 % av resenärerna förväntar sig att resa i affärssyfte senare i år.
Den globala studien avser nio marknader och ger insikter om resenärers attityder och tankar kring restriktioner, digitala hälsodata och hållbart resande.

På frågan om villighet att dela personlig hälsodata visar undersökningsresultaten följande:

  • 93% av resenärerna skulle vara villiga att lämna personuppgifter för effektiv användning av digitala hälsopass eller intyg, en liten ökning jämfört med 91% i februari 2021
  • Nästan hälften (48%) av affärsresenärerna skulle vara villiga att tillhandahålla sin hälsodata för att besöka en konferens eller ett evenemang, medan 36% av fritidsresenärerna skulle vara villiga att göra det för en utflykt eller en aktivitet på destinationen

På frågan om vilken teknik som skulle öka förtroendet att resa under de kommande 12 månaderna:

  • Mobilapplikationer som ger aviseringar och varningar kring en resa (44%)
  • Automatiserade och flexibla avbokningsregler (40%)

Vilka lösningar tror resenärerna kan hjälpa branschen att bli mer hållbar på lång sikt:

  • Nästan hälften (46%) av resenärerna sa, större tillgång till gröna transportsätt, t.ex. el- flygplan eller tåg
  • 41% säger att transparens kring resebolagens hållbarhetspolicy skulle hjälpa.

Även om mottagligheten för resor under nästa år är hög, måste resebranschen överväga hur man på bästa sätt ska kunna bemöta resenärers oro när resemiljön fortsätter att anpassa sig. De tre största problemen som resenärer har är:

  • Rädsla för att få covid-19 under resan (41%)
  • Självisolering eller karantän före och efter resor (41%)
  • Ändrade begränsningar som leder till avbokningar i sista minuten (37%)

Decius Valmorbida, President, Travel, Amadeus, säger, “Denna undersökning visar att aptiten till att resa fortsätter att växa och att resenärer ser fram emot framsteg inom områden som beröringsfri teknik, digital hälsa och hållbart resande. Nu är det dags att lyssna ännu mer på resenärernas behov så att vi kan bygga om vår bransch på ett sätt som är mer resenär fokuserat, motståndskraftigt och hållbart.

Ta del av den fullständiga rapporten här.