En bit upp på Birger Jarlsgatan har Aloud sitt flaggskepps-showroom. Dennis Lundell, grundare och ägare av bolaget, som grundades redan 2008, bjuder in Finanstids Mattias Ahlberg på en ljud- och ljusshow som sent kommer att glömmas.

-“Smarta hem är så mycket mer än att tända och släcka lampor”; inleder Dennis, “vi grundade bolaget 2008 men den samlade erfarenheten av exklusiva och smarta installationer bland oss som jobbar på firman är hundratals år. Vi har varit med den här utvecklingen ända från början och sett det växa fram från en bekvämlighetsnivå till en naturlig del av en livsstil. De senaste åren har smarta hem blivit ett superhajpat och alla vill ha sin del av kakan, men för oss som varit en del av branschen under en lång tid, har utvecklingen pågått mycket längre och vi har kunnat följa den noggrant.”

Dennis berättar att användningsområdena för deras produkter är väldigt många. Det man först tänker på är självklart larm och övervakning som kan skötas på flera olika geografiska adresser i en och samma kontrollpanel. Även värmestyrning är väldigt populärt men mest på distans, att kunna se i kontrollpanelen vilka temperaturer det är i de olika rummen i sommarhuset både sparar tid och man slipper oroa sig. När det kommer till identifiering för att öppna exempelvis dörrlås, kan Aloud erbjuda en rad lösningar som fingeravtryck och ansiktsigenkänning och om man vill öka säkerheten ytterligare, kunden sätter spelreglerna och Aloud levererar utefter behov. Alla reglage och lysknappar etcetera har en lyxig känsla och det känns på dom att det är hög kvalitet. Aloud skräddarsyr tekniska lösningar efter kundens behov och önskan. ”Våra kunder lägger mycket tid och resurser på inredningen i sina hem” säger Dennis Lundell. ”De vill inte ha ful teknik, sladdar och produkter som syns. Vi hjälper dem att integrera tekniken i inredningen och samarbetar ofta tillsammans med kundens arkitekt och eller inredare”.

Snygg design och hög kvalitet genomsyrar Alouds utrustning. Här syns handgjorda knappsatser tillverkade av Franska företaget Meljac.

“Nä, nog med nytta, nu vill jag visa lite nöje!”; utbrister Dennis och börjar fippla med sin smartphone. Det är tidig eftermiddag och Dennis ber mig att titta ut mot himlen, han rabblar något om vilket kelvinvärde det är och ber mig sen att titta upp i taket i showroom, det är exakt samma ljus som i himlen, jag jämför flera gånger och utan att vara någon expert så inser jag att taket håller exakt samma ljus som ute. -“Det är för att man är både mer effektiv och kreativ om det inte är för stora skillnader i ljus”;förklarar Dennis. Musiken är modern och nästan radioskvalig.
-“Vi låtsas att det är fredagkväll och det är dags att slappna av med en flaska rött och middag”;säger Dennis och på några sekunder dämpas ljuset och musiken skiftar till mer vänlig att dinera till, man kan nästan känna doften av mat som tas ut ur ugnen. Ännu ett tryck på mobilen och rummet förvandlas till en avslappnad nattklubb, ökad bas och dunkelt ljus. På bara några minuter så har Dennis gjort om ett och samma rum från en kreativ arbetsmiljö till ett romantiskt fredagsmys och slutligen en fashionabel nattklubb, utan att byta en enda möbel, det känns faktiskt lite som teknisk magi.

Det slår mig att inte någonstans syns en lampa, eller en högtalare för den delen, TV-apparater ligger dolda i bokhyllor och tas fram ur en möbel med hjälp av TV-liftar när de ska användas. Allt är dolt, självklart syns inte heller några kablar till.

Inga lampor eller högtalare syns någonstans

Dennis förklarar att det som bara var för de mest bemedlade tidigare, nu börjar komma in i var människas hem. Han menar att alla hem kommer att vara “smarta” i framtiden och bara fantasin sätter gränser för vad man kommer att kunna göra. Han förklarar också att smarta hem är något som alla tänker på när de bygger nytt. Förr i tiden kom nästan alla projekt via en arkitekt som tipsade sina kunder, nu för tiden är det ofta kunden som ber arkitekten att kontakta Aloud för att diskutera smarta och praktiska lösningar. -“Vi försöker att lyssna på kunden och ge lite idéer om projektet, sen har alla sina preferenser för vad som är viktigt eller bara “nice to have”; säger Dennis och fortsätter -“Vi har ofta visningar i vårt showroom här på Birger Jarlsgatan och uppmuntrar folk att komma in på en visning, precis som jag har visat dig några delar, man måste nog se och uppleva det för att verkligen förstå potentialen. Just nu håller vi på att boka in vårens visningar och tiderna börjar fyllas upp, så det kan vara läge att höra av sig nu om man är intresserad, vi älskar att hålla visningar!” avslutar Dennis.

Dennis Lundell, grundare av Aloud, brinner verkligen för sitt jobb och kundnöjdhet utöver det vanliga.

Vi tar adjö och i mitt huvud snurrar tusen idéer om hur man skulle kunna använda den här tekniken i sitt eget hem, för att övervaka sommarstugan eller för att minska sina elkostnader. Jag tror nog att det blir en visning till för att på allvar diskutera en installation.

Vill du veta mer? Kontakta Mikael Ljungren på Mikael@aloud.se eller på telefon 070-886 01 07