Almi Invest investerar 2,5 miljoner kronor i Uppsalabolaget StoreSprint, som utvecklat en unik digital plattform för driften av det dagliga arbetet i en butik. I emissionen på totalt 6,3 miljoner kronor deltar även privata investerare. Pengarna ska användas till ökat tillväxttempo samt produktinnovation.

Att driva en butik handlar i grund och botten om att organisera ett konstant flöde av varor och kunder. Detta kräver att personalen dagligen utför tusentals uppgifter, som idag oftast följs upp analogt – med lappar på anslagstavlor och olika Excel-filer.

Nu har StoreSprint utvecklat en smart och användarvänlig digital plattform där butiker kan organisera, visualisera och följa upp sin dagliga drift direkt i mobilen, surfplattan eller via digitala styrtavlor på lagret och i lunchrummet. Alla som jobbar i butiken får enkel och snabb tillgång till relevant information och kunskap, vilket ökar delaktigheten, engagemanget och produktiviteten bland personalen.

–  StoreSprint är först på marknaden med sin unika skalbara plattform, som ger personalen bättre koll och problem kan åtgärdas snabbare snabbare vilket leder till ökad lönsamhet, säger Pär Lagerström, Investment Manager på Almi Invest. StoreSprint har potential för en snabb och starkt tillväxt både i Sverige och internationellt, vilket ger bolaget goda möjligheter att lyckas.

StoreSprint lanserade sin SaaS-plattform på marknaden sommaren 2020 och har nu kunder i hela landet.

–  I Sverige handlar vi fortfarande 94 procent av våra dagligvaror direkt i butik. Personalen är en stor och viktig investering för butikerna och därför är det helt avgörande att se till att de har så bra förutsättningar som möjligt för att göra ett bra jobb. Vår plattform förenklar, effektiviserar, eliminerar friktion och driver engagemang med matnyttig såväl som peppig information, säger Fabian Haglund, vd StoreSprint.