Spelutvecklingsbolaget Gold Town Games ska använda Advertys verktyg för sömlös in-play och in-menu-annonsering i sina spel. Deras annonsverktyg kommer att användas i spelet World Hockey Manager.

Det framgår av ett pressmeddelande. Adverty ingår i Finanstids koncept ”Veckans Aktie”. Adverty är i skrivande stund upp 16%.

Adverty erbjuder två annonslösningar, In-Menu™-formatet samt In-Play™-formatet. I In-Menu™-formatet visas displayannonser via menyskärmar inuti i mobilspelen. I In-Play™-formatet sker varumärkeskännedom i kombination med resultatbaserad annonsering i form av djupt integrerade och kontextrelevanta IAB-displayannonser på menyskärmar. Med hjälp av In-Play™-formatet kan företags varumärken synas på annonstavlor och andra virtuella utomhusanläggningar som finns inuti spelen. På så vis kan varumärken och företag annonsera sin reklam i spelen utan att spelaren blir störd i sitt spelande.

“Advertys verktyg möjliggör direktannonsering i spelet vilket kommer att generera miljontals visningar per månad, utan negativ påverkan på de nuvarande intäktskällorna såsom rewarded ads och IAP, säger Gold Town Games vd Pär Hultgren.

Integrationen kommer att vara klar under andra kvartalet och kommer inledningsvis generera intäkter om 2 500 till 5 000 dollar per månad, skriver Gold Town Games i sitt pressmeddelande.