En ny undersökning visar att majoriteten av svenskarna anser att priset på miljövänliga produkter är ett hinder för att leva mer hållbart. Visa och STRAT7 Group har genomfört en undersökning som visar att 7 av 10 tillfrågade svenskar tycker att priserna på hållbara produkter är för höga. Detta ses som ett hinder för att kunna leva ett mer hållbart liv.

Även om hälften av svenskarna vill minska sitt klimatavtryck, är det uppenbart att många anser att det är för dyrt att göra detta. En viktig faktor som driver engagemang i klimatfrågan är att bevara naturen för kommande generationer. 8 av 10 svenskar uppger detta som främsta skälet till att engagera sig i klimatfrågan.

Men det finns också positiva tendenser i undersökningen. Hälften av de tillfrågade väljer digitala kvitton framför pappersvarianten när de shoppar, och var tionde svensk väljer banker som premierar hållbara val. Dessutom uppger 4 av 10 tillfrågade svenskar att de skulle använda sitt betalkort mer regelbundet om det premierade hållbart beteende.

Det är glädjande att se att svenska konsumenter har en ökad medvetenhet kring hållbarhet. Men det är uppenbart att det behövs ytterligare åtgärder för att underlätta för konsumenterna att göra mer hållbara val. Visa har ett unikt läge som globalt betalnätverk, och genom att samarbeta med olika aktörer och erbjuda tekniska lösningar kan de bidra till att öka möjligheterna för en mer hållbar konsumtion.

Philip Konopik, Nordenchef för Visa, betonar vikten av att finansiella aktörer lyssnar på konsumenternas engagemang. ”Vi tycker att det ska vara enkelt att göra rätt för klimatet. Därför tror vi på partnerskap där Visa, som globalt betalnätverk, tillgängliggör kunskap så att fler konsumenter har verktygen de behöver för att göra mer hållbara val i sin vardag”, säger Philip Konopik.

Det är uppenbart att hållbarhet är en viktig fråga för konsumenter i Sverige och i Europa. Det är därför viktigt att finansiella aktörer och andra företag ser till att erbjuda hållbara alternativ till konsumenterna, och att priserna på miljövänliga produkter blir mer överkomliga. Genom att samarbeta och erbjuda tekniska lösningar kan vi alla bidra till en mer hållbar framtid.