Done är Europas första gig-plattform för kvalificerade hantverkare som faciliterar konsumenters renoveringsprojekt från start till mål. Precis som Kry och Uber transformerat sina branscher dessförinnan, tillför Done en ny kundupplevelse i vad som är Europas mest klagade på tjänstebransch. Efter att ha växt med över 500% under andra halvan av 2022 stänger nu Done en såddrunda på 7 miljoner kronor ledd av Almi Invest.

Sedan starten 2019 har Done genom sin plattform gjort det enklare att anlita hantverkare. Enligt Konsumentverket är hantverksbranschen den mest klagade på år efter år och här har Done utvecklat ett vinnande koncept för att vända trenden. I Done-appen kan konsumenter snabbt komma i kontakt med kvalitetskontrollerade hantverkare för att få offert genom videosamtal och Done finns sedan med hela vägen via appen för att skapa trygghet under renoveringsprocessen. Nu lägger de snart ett rekordår bakom sig där de bara det senaste halvåret har vuxit med över 500%.

“Vi är väldigt stolta över vår tillväxtresa och taktar just nu på en årlig omsättning på över 30 miljoner kronor. Den tidiga investeringen i vår tekniska plattform har gjort att vi snabbt kunnat skala upp vårt nätverk av kvalitetskontrollerade hantverkare och nu har vi en enorm styrka i att kunna erbjuda hantverkare i utvalda kategorier över hela Sverige. Samtidigt har vårt laserfokus på att ha branschens nöjdaste kunder lönat sig med 4.9/5 i betyg på avslutade projekt.” säger Malin Granlund, VD och medgrundare av Done.

Som en av Europas största konsumentbranscher omsätter hantverksbranschen över 300 miljarder Euro årligen. 80% av dessa hantverksföretag är små, lokala företag med färre än 10 anställda som i stor utsträckning saknar digitala arbetssystem. Digitaliseringen har halkat efter och gjort att kunder saknar den sömlösa digitala köpprocess som de är vana vid från andra branscher.

“Hantverksfirmor är en stor del av ryggraden i svenskt företagande. Vi har har genom våra investeringar i teknisk utveckling av ett komplett digitalt arbetssystem kunnat underlätta för hantverkare över hela Sverige att fokusera på det de gör bäst, sitt hantverk. För kunder innebär det i sin tur en modern och transparent köpupplevelse där all kommunikation och planering med hantverkaren sker direkt i appen och inte genom en kombination av lösa mail, SMS och fakturor på posten”, förklarar Alek Åström, medgrundare och produktchef.

För att kunna skala upp ytterligare har Done nu stängt en investeringsrunda på 7 Mkr ledd av Almi Invest.

“Vi har följt Done en tid och är imponerade av vad Malin och Alek har åstadkommit, de har gått från klarhet till klarhet och vi ser fram emot att få vara med på resan.” säger Jens Bäckbom, Executive Advisor på Almi Invest AB.

Done finns idag i över 15 städer i Sverige, och deras såddinvestering kommer främst användas för att skala upp marknadsföringen inom Sverige och stärka upp marknadsteamet.

“Fokus nu ligger på att nå lönsamhet i Sverige, varpå vi kommer planera för internationell expansion i slutet av 2023. Vi ser ett skifte på marknaden från större lyxrenoveringar där kök och badrum i bra skick blåses ut till att konsumenter i större utsträckning vill renovera kostnadseffektivt och mer hållbart, till exempel genom att byta ut badrumsinteriör eller måla om köksluckor. Denna typ av mindre renoveringar passar perfekt för vår app där fokus är på att processerna ska gå snabbt och smidigt. Med branschens högsta kundbetyg är Dones vision att bli Europas största och mest älskade plattform för renoveringar”, säger Malin