Lördagen den 30 september markerar en historisk dag för den finska detaljhandelskedjan Motonet genom att öppnar dörrarna till sitt första fysiska varuhus i Sverige, beläget i Sundsvall.

Motonet är känt för sitt sortiment av fordonsprodukter och reservdelar, men även för sitt breda sortiment för fiske, motorcykel, jakt och båt. Entrén på den svenska marknaden har väckt stor uppmärksamhet och förväntningarna är höga bland konsumenterna.

Johan Ljung, Vd, Motonet AB

– Varuhuset ligger exceptionellt väl synligt och nära. I och runt Sundsvall finns mycket aktiva människor med stort intresse för DIY, natur och bilar. Vi har många gör-det-självare bland våra kunder, men med våra tjänster behöver du inte göra allting själv, om du inte vill förstås! Även om att göra saker själv har blivit alltmer sällsynt på vissa håll, så uppmuntrar både de utmanande ekonomiska tiderna och även det ökande hållbarhetstänket människor att reparera och underhålla sina saker, säger Johan Ljung, vd för Motonet AB.

Med hjälp av Motonet PRO kommer företagskunder att ha tillgång till särskilda företagssäljare även innan butiken har börjat ta emot kunder. Det innebär att företag kommer att få support och service inte bara tidigt på vardagsmorgnar, utan även under alla öppettider i varuhuset, inklusive helgerna.

Motonet Snabbservice – hjärtat i servicen

Motonet kompletterar produktutbudet med olika servicealternativ och stationer. I närheten av butiken har de till exempel möjlighet att erbjuda släpvagnsutlejning eller biltvätt.

Det mest entusiastiska gensvaret från finska kunder har dock kommit i samband med Motonet Snabbservice. Det är en test- och servicestation som fokuserar på mindre bilunderhåll. Här kan man få hjälp med uppgifter som att byta bilbelysning, vindrutetorkare, mäta motoroljenivån eller nollställa en felkod efter en fordonsbesiktning. På Motonet Snabbservice kan kunder enkelt köra in sina bilar och få snabb och kunnig assistans av Motonets personal.

Dessutom erbjuder Motonet Snabbservice även OBD-tester och utför kontroller av bilbatteriets laddningskapacitet och skick.

– Tanken är att säkerställa att bilisten kan fortsätta sin resa. Större service hänvisas dock alltid till en verkstad, som kommer att öppna i Motonet i Sundsvall under våren 2024, säger Fredrik Hallstensson, varuhuschef.

Onlinebutiken är redan på plats

Nyligen introducerade Motonet sin svenska e-handelsplattform. Denna digitala butiken är byggd på en helt ny och avancerad teknisk grund, som avsevärt förbättrar online-handelsupplevelsen. Under utvecklingen av denna onlinebutik har fokus legat på att göra den användarvänlig och säker för alla besökande kunder.

Snabba leveranser genom ett av Europas modernaste logistikcenter

Broman Logistics, som är en del av samma koncern som Motonet, har ansvaret för att hantera Motonets logistik. Det moderna och automatiserade logistikcentret i Kervo, Finland, räknas som ett av de mest avancerade i Europa. Här sköts 97 % av alla produkter helt automatiserat, vilket möjliggör snabba och precisionssäkra leveranser till svenska kunder.

För närvarande genomför Broman Logistics en utbyggnad av detta centrum som förväntas vara färdigställt i början av 2024. Utbyggnaden beräknas fördubbla den befintliga golvytan. Efter utbyggnaden kommer det totala investerade beloppet i logistikcentret att uppgå till 760 miljoner kronor.

Motonets framtida expansionsplan i Sverige

Motonet följer en långsiktig plan för att utvidga sin närvaro över hela Sverige. Under 2024 planeras premiär av nya butiker i både Gävle och Örebro. Detta är en del av kedjans strävan att växa på den svenska marknaden. I Finland har Motonet redan etablerat sig med 40 varuhus, och de har även en närvaro i Estland med ett varuhus. Företaget är en del av det finska Broman Group, en koncern med en historia som sträcker sig nästan 60 år tillbaka i tiden. Företaget ägs av den finska familjen Broman.